Zdravý jídelníček: Špenát

Tato zelenina je rozhodně unikátní v tom, že se dlouhou dobu mluvilo o tom, jak bohatý je na železo. Výzkumy ale ukázaly, že se jednalo pouze o chybu v desetinné čárce. Přesto ale nelze říci, že by špenát nebyl pro naše tělo prospěšný. Právě naopak. V první řadě určitě zaujme jak jeho zelená barva, tak i jeho zajímavá chuť.

Obsahuje-li ho zdravý jídelníček, konzumují se samozřejmě primárně jenom listy. Ty najdou své uplatnění jak ve studené, tak samozřejmě také v teplé kuchyni. Použití špenátu je velmi jednoduché, jelikož stačí lístky natrhat, oprat je a použít. Stejně tak je možné koupit špenát také balený, a pokud něčím potěší, tak je to zcela určitě také jeho cena.

Co špenát obsahuje?

Na úvod samozřejmě zmiňme již diskutované železo. Není ho sice tolik, ale jeho množství je pro tělo poměrně zajímavé.

Stejně tak obsahuje také beta karoten, popřípadě i lutein, což je důležitý pigment. Obsahuje ale i poměrně velké množství antioxidantů, což se hodí ve chvíli, kdy chceme začít hubnutí a vyčistit naše tělo. Výrazné zastoupení má hlavně zeaxantin. Jsou to však také vitaminy, který má špenát dostatek. Mezi ty hlavní se určitě řadí vitamin K, stejně jako je to třeba vitamin C, popřípadě také vitamin A. Poměrně velké množství je zde také kyseliny listové, popřípadě i dalších látek, jako je cholin nebo inositol.

V čem je prospěšný?

Díky železu, ale také díky dalším látkám v první řadě prospívá hlavně naší krvi a červeným krvinkám. Stejně tak má pozitivní vliv také na kvalitu naší kůže, popřípadě na kvalitu naší oční sítnice. Dokáže totiž předcházet žlutým skvrnám. Má také pozitivní vliv na celkový rozvoj našich svalů, popřípadě i na to, abychom posilovali naši obranyschopnost. Díky nízké kalorické hodnotě ho může obsahovat také dietní jídelníček a u starších lidí je špenát doporučován proto, že může velmi dobře snížit případné riziko infarktu. I proto se doporučuje jeho pravidelná konzumace, ideálně i několikrát do týdne.

Podpořte prosím náš článek lajkem, sdílením nebo komentářem, děkujeme.