Zdravý jídelníček: Zelí

Pravděpodobně není známější zeleniny, která by se používala v našich kuchyních, než je zelí. Jedná se o unikátní zeleninu, která je známá stovky let, a to hlavně proto, že dokáže velmi účinně bojovat třeba proti kurdějím. I proto si zelí brali námořníci na své výpravy. Dnes najde zelí uplatnění hlavně v naší kuchyni.

Můžeme ho využívat jak v čerstvé formě, kdy využíváme zelí hlávkové, tak je možné koupit, nebo z něho vyrobit i zelí kysané.

To je využíváno hlavně jako příloha k různým jídlům, nebo základ polévek, které obsahuje třeba dietní jídelníček.

Zelí se totiž může pyšnit tím, že má velmi nízké kalorické hodnoty, a tak je při dietním režimu dokonalou volbou.

Co všechno zelí obsahuje?

V první řadě to jsou vitaminy, a to hlavně známý vitamin C, stejně tak je to ale i E, popřípadě B6.

Další zajímavé zastoupení zde má třeba karoten, popřípadě i bílkoviny, nebo vláknina. Další důvod, proč se zelí hodí také na hubnutí. Tím ale jeho pozitiva rozhodně nekončí, jelikož stejně tak zelenina obsahuje také mastné kyseliny, hořčík, vápník, mangan, nebo také draslík. A právě ten v poměrně vysokých hodnotách. Samozřejmě nejvíce látek se zachová v přírodní podobě, tedy pokud jíme zelí syrové, popřípadě čerstvé kysané. Tepelnou úpravou mohou látky postupně mizet.

Kdy je vhodné konzumovat právě zelí?

Samozřejmě ve chvíli, kdy chceme být zdraví. Zmíněné vitamíny totiž dokážou velmi dobře pomoci našemu tělu v tom, abychom budovali jeho obranyschopnost. Další důvody, proč by měl zelí obsahovat zdravý jídelníček jsou i ty, že zelí může působit močopudně a tak dokáže bojovat i proti problémům s močovým systémem. Stejně dokáže dobře bojovat proti arterioskleróze, popřípadě i proti běžnému kašli, kdy usnadní vykašlávání. Též má pozitivní vliv také na oblast našich střev, hlavně potom na oblast dvanácterníku.

Podpořte prosím náš článek lajkem, sdílením nebo komentářem, děkujeme.